ΣΥΣΚΕΨΗ ΜΕ Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: κινδυνεύουν να χαθούν τα κονδύλια για το ΕΣΠΑ στην περιοχή – Στο σκοτάδι σιδηρόδρομος, εργοστάσιο απορριμμάτων, Ιονία Οδός – Φως για θαλάσσιο μέτωπο, φράγμα Πείρου, Παραγλαύκειες, Ολυμπία Οδό κλπ.
Ολόκληρο το φάσμα των μεγάλων έργων και γενικότερα των σημαντικών ζητημάτων που απασχολούν την περιοχή τέθηκε επί τάπητος στη μαραθώνια (διάρκειας εφτά ωρών) σύσκεψη που είχε σήμερα, Κυριακή, στα Καλάβρυτα, ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, με τους εκπροσώπους των φορέων της περιοχής, παρουσία 12 υπουργών και υφυπουργών.
Η σύσκεψη, που ξεκίνησε στις 12.30 μ.μ. και ολοκληρώθηκε περίπου στις 7.30 το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε μετά το πέρας του προγράμματος της επίσκεψης που αφορούσε τις κοινές εμφανίσεις του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Καναδό ομόλογό του, Στίβεν Χάρπερ, ο οποίος θέλησε να αποτίσει φόρο τιμής στις πολλές εκατοντάδες των νεκρών, που εξοντώθηκαν από τα στρατεύματα κατοχής, στις 13/12/1943.
Τα μηνύματα που προκύπτουν από τη σύσκεψη είναι μικτά. Ορισμένα από αυτά επιτρέπουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την πρόοδο και την ολοκλήρωση κάποιων έργων ιδιαίτερης σημασίας για την Πάτρα, την Αχαΐα, αλλά και την ευρύτερη περιοχή, ενώ κάποια άλλα οφείλουν να κινητοποιήσουν άμεσα τους αρμόδιους, ώστε να μην χαθούν σημαντικές ευκαιρίες, όπως τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, για τα οποία έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ο παριστάμενος υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Παναγιώτης Ρήγας. Αυτό το τελευταίο, άλλωστε, είναι ένα θέμα στο οποίο επανειλημμένα είχε αναφερθεί το attacktv, επισημαίνοντας τις τεράστιες καθστερήσεις που υπήρξαν και τους κινδύνους που αυτές εγκυμονούσαν.
Ως σημαντικό πρόβλημα θα μπορούσε ν' αξιολογηθεί και το ότι δεν δόθηκε κάποια σαφής προοπτική για την προέκταση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο μέχρι την Πάτρα (απειλώντας, ουσιαστικά, την τρίτη πόλη της Ελλάδας χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση, τη στιγμή που η Ε.Ε. έχει θέσει στόχο ως το 2050 οι μεταφορές άνω των 300 χλμ. να γίνονται είτε σιδηροδρομικώς είτε ακτοπλοϊκώς).
Εξίσου ανησυχητικά είναι τα συμπεράσματα που προκύπτουν και για την Ιονία Οδό, για την οποία υπήρξε απλώς μια γενική και αόριστη διαβεβαίωση ότι δεν θα εγκαταλειφθεί, χωρίς, ωστόσο, αυτή να συνοδεύεται από κάτι απτό.
Μία ακόμη πηγή προβληματισμού είναι και το γεγονός ότι τα 30 από τα 60 εκατ. ευρώ, που απαιτούνται για την κατασκευή του εργοστασίου απορριμμάτων και τα οποία θα προέρχονται από εθνικούς πόρους, δεν είναι εξασφαλισμένα, όπως επισήμανε κατά τη σύσκεψη ο δήμαρχος Πατρέων, Γιάννης Δημαράς.
Κόμβος στο Δίκτυο Συνδυασμένων Μεταφορών της Ευρώπης το λιμάνι της Πάτρας
Στα θετικά ασφαλώς συμπεριλαμβάνεται η ένταξη του λιμανιού της αχαϊκής πρωτεύουσας ως κόμβου στο Δίκτυο Συνδυασμένων Μεταφορών της Ευρώπης, με απόφαση της Ε.Ε., την οποία ανακοίνωσε στη σύσκεψη ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημ. Ρέππας. Για το νέο λιμάνι γνωστοποιήθηκε ακόμη ότι μέσα στον Ιούνιο θα δημοπρατηθούν κάποια κτίρια και ο πέμπτος προβλήτας.
Επίσης, για το θαλάσσιο μέτωπο ειπώθηκε ότι οι διαδικασίες προχωρούν, καθώς εργάζεται η επιτροπή που ασχολείται με τη σταδιακή μεταβίβασή του από τα χέρια του ΟΛΠΑ Α.Ε. στο Δήμο Πατρέων και οι παριστάμενοι αποχώρησαν με την πεποίθηση ότι δεν τίθεται θέμα εσπευσμένης ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, πριν οι διαδικασίες αυτές προλάβουν να ολοκληρωθούν, δεδομένου πως δεν έχει συμπεριληφθεί η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμανιών στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης. Πάντως, έμμεσα, από την περιγραφή των μέχρι τώρα ενεργειών, στην οποία προέβη ο παριστάμενος υφυπουργός Οικονομικών, Δημ. Κουσελάς, προκύπτουν οι μεγάλες καθυστερήσεις που υπήρξαν, εξαιτίας και της ελλιπούς συνεννόησης συναρμόδιων υπουργείων.
Από τα τέλη του 2011 εργολάβος για το νέο Δικαστικό Μέγαρο
Σχετικά με το φράγμα Πείρου-Παραπείρου, διατυπώθηκε η δέσμευση ότι αυτό θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2012, ενώ ανακοινώθηκε, επίσης, ότι εγκαθίσταται εργολάβος από τα τέλη του τρέχοντος έτους για την ανέγερση του νέου Δικαστικού Μεγάρου της Πάτρας, σε έκταση που ανήκει στο σημερινό ΚΕΤΧ.
Στο κρίσιμο θέμα που αφορά την Ολυμπία και την Ιονία Οδό, έργα για τα οποία έχει επισημανθεί πολλές φορές ο κίνδυνος να... βαλτώσουν, εξαιτίας του γνωστού προβλήματος που έχει ανακύψει μεταξύ του Δημοσίου και των αναδόχων εταιρειών, ο αρμόδιος υπουργός, Δημ. Ρέππας, προέβη σε μια κατατοπιστική περιγραφή των διαδικασιών διαβούλευσης, που βρίσκονται σε εξέλιξη με τις εταιρείες, προσθέτοντας ότι ευελπιστεί να υπογραφεί μνημόνιο με τους αναδόχους κι ότι γίνεται αγώνας να εκταμιευτούν περίπου 500 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Ωστόσο, ενώ τα όσα ακούστηκαν για την Ολυμπία Οδό ήταν πιο καθησυχαστικά, για την Ιονία ουδείς προσδιόρισε το χρονικό διάστημα ολοκλήρωσης της κατασκευής της.
Όσον αφορά τις Παραγλαύκειες Οδούς, υποστηρίχτηκε ότι θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2011.
Στο άλλο μεγάλο έργο της περιοχής, τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, αυτό που βγήκε από τη σύσκεψη ήταν ότι υπήρξαν όντως κάποια προβλήματα, αλλά το κομμάτι του Διακοφτού (για τη χάραξη του οποίου υπενθυμίζεται ότι υπήρξε μεγάλη διχογνωμία και πολλές αντιδράσεις κατοίκων και φορέων) δημοπρατείται τον Ιούνιο και το επόμενο έτος ακολουθεί το τμήμα της γραμμής μέχρι το Ρίο. Ωστόσο, στον... αέρα μένει το κομμάτι από Ρίο μέχρι Πάτρα, για το οποίο δεν υπάρχουν χρήματα (κάτι στο οποίο επίσης έχει αναφερθεί στο παρελθόν το attacktv), ενώ επισημάνθηκε ότι καταβάλλεται προσπάθεια ένταξής του στην επόμενη προγραμματική περίοδο, ώστε να εξευρεθεί χρηματοδότηση από εκεί.
Ο κ. Ρέππας, αναφερόμενος στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είπε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι ο μηδενισμός των ελλειμμάτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως το τέλος του 2011, ενώ δεν παρέλειψε να μιλήσει για τα ικανοποιητικά αποτελέσματα της χρήσης του Προαστιακού Πατρών-Ρίου ο οποίος θα επεκταθεί προς τον Αγ. Βασίλειο-Ψαθόπυργο και προς Βραχνέικα.
Επίσης, σε ότι αφορά στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο, είπε ότι είναι "οριακά βιώσιμος και πάντως μη ζημιογόνος", ενώ πρόσθεσε ότι επεκτείνεται η ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρόμου, που φτάνει τώρα ως το Κιάτο.
Οξύνθηκαν τα πνεύματα με την Τζάκρη
Επίσης, σε ότι αφορά στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο, είπε ότι είναι "οριακά βιώσιμος και πάντως μη ζημιογόνος", ενώ πρόσθεσε ότι επεκτείνεται η ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρόμου, που φτάνει τώρα ως το Κιάτο.
Οξύνθηκαν τα πνεύματα με την Τζάκρη
Ένταση δημιουργήθηκε, προς στιγμήν, κατά την τοποθέτηση της υφυπουργού Εσωτερικών Θεοδώρας Τζάκρη, για το “καυτό” θέμα του εργοστασίου απορριμμάτων. Κι αυτό διότι η κυρία Τζάκρη, με αρκετά επιτιμητικό ύφος, στρεφόμενη, ουσιαστικά, κατά του δημάρχου Πατρέων, Γ. Δημαρά -άλλωστε, είναι γνωστή και η παλιότερη μεγάλη κόντρα των δύο, κατά τη συνάντησή τους στην Αθήνα-, τόνισε ότι στις 30 Ιουνίου λήγει η προθεσμία και θα χαθούν τα χρήματα για ένα έργο που είναι καθ' όλα ώριμο να υλοποιηθεί. Η αποστροφή της αυτή προκάλεσε την αντίδραση τόσο του βουλευτή της Δημοκρατικής Αριστεράς, Νίκου Τσούκαλη, που την κάλεσε να το επαναλάβει, οπότε παρενέβη ο συνάδελφός της Παν. Ρήγας, που υπήρξε καθησυχαστικός, όσο και του ίδιου του Γ. Δημαρά, ο οποίος υπενθύμισε ότι τα μισά από τα χρήματα που απαιτούνται για το έργο δεν είναι εξασφαλισμένα.
Παρούσα η μισή κυβέρνηση
Υπενθυμίζεται ότι τον Πρωθυπουργό συνόδευαν στα Καλάβρυτα ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, ο αναπληρωτής υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Γιώργος Κουτρουμάνης, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, Νίκος Σηφουνάκης, η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Φώφη Γεννηματά, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Τηλέμαχος Χυτήρης, καθώς και οι υφυπουργοί Οικονομικών Δημήτρης Κουσελάς, Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Παναγιώτης Ρήγας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιάννης Κουτσούκος, Υγείας, Διατροφής και Άθλησης, Χρήστος Αηδόνης, Προστασίας του Πολίτη, Μανώλης Όθωνας, Εσωτερικών Θεοδώρα Τζάκρη και Εξωτερικών Δημήτρης Δόλλης.