Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011

ΛΑΪΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ : ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ



                     ΛΑΪΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ : ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 


            Το κίνημα εκφράζει την πολιτική και κοινωνική συνέπεια. Η πολιτική ηθική του κινήματος είναι αντίστοιχη με όσα πρεσβεύει και επικαλείται. Επιπλέον: δεν αερολογούμε, δεν αρκούμαστε σε γενικές έννοιες και αρχές χωρίς πρόταση, που μπερδεύουν τελικά και αποπροσανατολίζουν τον κόσμο. Εχουμε συγκεκριμένες και σαφείς προτάσεις για το σήμερα και το αύριο του πολιτεύματος, της κοινωνίας και της Δημοκρατίας και είναι αυτές που ακολουθούν στο κείμενο.
            Στόχος του κινήματος είναι η Δημοκρατία, η πραγματική, η άμεση, η μοναδική Δημοκρατία και όσα αυτή εμπεριέχει πραγματικά ως αρχές και έννοια (άμεσος, ίσος, ανοικτός  διάλογος όλων των πολιτών, συνδιαμόρφωση λύσης με σκοπό την καλύτερη τελική πρόταση – ομοθυμία και ομοφωνία, άρχειν τε και άρχεσθαι …).
            Εχουμε σαφή επίγνωση των συνθηκών στις οποίες πρέπει ή μπορεί επιτυχημένα να υφίσταται και να λειτουργεί μία πραγματική δημοκρατία. Είναι σαφές ότι ένα κοινωνικό περιβάλλον ανισότητας, όπως το σημερινό δεν ευνοεί απόλυτα και
ουσιαστικά την ύπαρξη και λειτουργία μιας πραγματικής ισοτικής δημοκρατίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσπαθούμε. Αλλωστε, στον αντίποδα, οι ίδιοι οι θεσμοί δημοκρατίας έχουν την δυναμική να οδηγήσουν σε ένα ισωτικό κοινωνικό περιβάλλον, αφού θα είναι δυνατή και ευχερέστερη η προβολή, διεκδίκηση και εν τέλει η υλοποίηση νόμων που φέρουν ισοτικές ρυθμίσεις στο κοινωνικό πεδίο. Χρειάζεται ένα ξεκίνημα, ένα ξεκίνημα που θα φέρει την κοινωνική εξέλιξη. Ένα ξεκίνημα που θα περιέχει θεσμούς με δυνατότητα επέκτασης και ολοκλήρωσης της δημοκρατίας και όχι θεσμούς όπως οι σημερινοί, που παγιώνουν ένα πολιτειακό πολιτικό μοντέλο, που στην πραγματικότητα είναι ολιγαρχικό και ψευδεπίγραφα μόνο δημοκρατικό. 
            Για το κίνημά μας είναι βέβαιο ότι η πρόοδος που θα προκαλέσουν οι θεσμοί δημοκρατίας στην κοινωνία, το διαλεκτικό προτσές, η κοινωνική εξέλιξη που θα επιφέρουν θα έχει ως ουσιαστικό αποτέλεσμα την συνεχή πορεία προς την πραγματική δημοκρατία, ιδίως όταν το υπόλοιπο πλαίσιο λειτουργίας της κοινωνίας οδεύει θεσμικά προς την απελευθέρωση των ανθρώπων, την κάλυψη των αναγκών τους, την ουσιαστική ισότητα. Το περιβάλλον της κοινωνικής και ατομικής «ευδαιμονίας», για να θυμηθούμε λίγο και τον Περικλή στον «Επιτάφιο» και στην ιστορική και αυθεντική θεώρηση από τον ίδιο της Δημοκρατίας της Αρχαίας Αθήνας, θα επιφέρει ως αποτέλεσμα το ζητούμενο : την πραγματική Δημοκρατία.
            Εν ολίγοις, εάν και θα θέλαμε από σήμερα να βιώσουμε μια συνολική  και ολοκληρωμένη δημοκρατία θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στις επιλογές μας. Ας κυλήσουμε τον τροχό της ιστορίας και της κοινωνίας και ας περιμένουμε την εξέλιξη και την μορφή που η ίδια η κοινωνία, όλοι μας ως λαός θα δώσουμε στην Δημοκρατία στο μέλλον.
Πέρα από τον πιο πάνω ουσιαστικό και κύριο στόχο ενός πολιτεύματος που μας εκπαιδεύει παράλληλα στην ισότητα και τον σεβασμό της οντότητας του άλλου, ενός πολιτεύματος που λειτουργεί και ως σχολείο υπευθυνότητας για όλους μας, υπάρχει και ένας άλλος στόχος: το ξεθεμελίωμα της πολιτικής και κομματικής φαυλοκρατίας που βιώσαμε και βιώνουμε υπό το παρόν πολιτικό σύστημα και η βεβαιότητα ότι δεν θα επανασυσταθεί λειτουργικά μέσα από άλλα μορφώματα και ανασχηματισμούς.    
Οσα προτείνουμε και θέτουμε ξεκαθαρίζουμε πως αποτελούν το ξεκίνημα και όχι τον τελικό στόχο. Είναι συνδεδεμένα με όσα βιώσαμε ως δήθεν δημοκρατία, επιχειρούν να ανατρέψουν κακώς κείμενα, αλλά και να θεραπεύσουν, να ανατρέψουν, να θέσουν μια νέα πορεία.
Οι προτάσεις μας είναι πολυεπίπεδες και συνδυάζονται με μια γενική συνταγματική τροποποίηση, ώστε να αποτελέσουν θεσμική αλλαγή, αλλαγή κουλτούρας, τρόπου σκέψης και συνείδησης πολίτη. Η ουσιαστική δημοκρατία δίνει στον άνθρωπο την δυνατότητα να απελευθερωθεί, να εκφραστεί, να καθορίσει το παρόν και το μέλλον του. Η ίση συμμετοχή στην συλλογικότητα είναι το κλειδί για την ελευθερία του, για την κοινωνική ολοκλήρωσή του. Η ίδια η συλλογικότητα πολλαπλασιάζει τις δυνάμεις της κοινωνίας και τις δυνατότητες του ανθρώπου – πολίτη. Σκεφτείτε ότι ένας αντιπαραγωγικός ξερότοπος όπως η Αθήνα της αρχαιότητας, νίκησε αυτοκρατορίες και δημιούργησε ουσιαστικό καινοτόμο πολιτισμό μέσα από την Δημοκρατία.    

Οι άμεσες και αναγκαίες πρώτες συνταγματικές και νομοθετικές τροποποιήσεις αφορούν και περιλαμβάνουν:

Α.        Την γενική κατεύθυνση προς την δημοκρατία και τον εκδημοκρατισμό στη λειτουργία των θεσμών, τους κράτους, της κοινωνίας. Τίθεται από το Σύνταγμα εντολή στον κοινό νομοθέτη και τα υπόλοιπα όργανα του κράτους, με την οποία κάθε νομοσχέδιο και διάταξη δικαίου που υιοθετείται θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα ολοένα και διαρκώς αυξανόμενο αριθμό προσώπων που μετέχουν στην λήψη των αποφάσεων ει δυνατόν και στην πρόταση. Κάθε νόμος, για να είναι σύμφωνος με το Σύνταγμα, θα πρέπει να περιλαμβάνει θεσμούς μιας τέτοιας δημοκρατίας: επέκταση του αριθμού αυτών που αποφασίζουν για την λειτουργία των ρυθμίσεών του ή και προτείνουν στα όργανα και στις διαδικασίες που προβλέπει. Η διάταξη αυτή θα πρέπει να αποτελέσει και τροχοπέδη στην εφαρμογή αντιδημοκρατικών διατάξεων του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου, εάν και εφόσον αποφασίσουμε να παραμείνουμε στην Ευρωπαϊκή Ενωση.  Με τον τρόπο αυτό υπάρχει συνεχής διεύρυνση της Δημοκρατίας και της συνείδησής της σε ολόκληρη την κοινωνία και την κοινωνική δράση.

Β.        Την θέσπιση της υποχρέωση διενέργειας δημοψηφίσματος με την συγκέντρωση των υπογραφών του 10% του εκάστοτε εκλογικού σώματος και για το θέμα που θέτουν αυτοί ακριβώς ( και όχι διαφορετική απατηλή διατύπωση ερωτημάτων).
Με την διαδικασία του δημοψηφίσματος μπορεί να καταργηθεί, να θεσπιστεί νόμος του κράτους  ή να αποφευχθεί η ψήφισή του από την Βουλή.
Σημαντικά θέματα που αφορούν την κοινωνία και την λειτουργία της και διεθνείς συμβάσεις που περιέχουν έστω και την ελάχιστη παραχώρηση εθνικής κυριαρχίας σε διεθνείς οργανισμούς τίθενται υποχρεωτικά σε δημοψήφισμα χωρίς την συγκέντρωση υπογραφών.

Γ.         Θεσπίζεται η ανακλητότητα κάθε δημοσίου λειτουργού με την διαδικασία του δημοψηφίσματος.

Δ.        Θεσπίζεται η δυνατότητα 5.000 πολιτών να εισαγάγουν στην Βουλή νομοσχέδιο προς ψήφιση (σήμερα δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα καθόλου).

Ε.         Θεσπίζεται η ψήφιση σημαντικών νομοσχεδίων, μετά από σχετική πρόταση του 20% του όλου αριθμού των βουλευτών (σήμερα 60 βουλευτές) από ευρύ σώμα του λαού, που κληρώνεται ηλεκτρονικά για κάθε τέτοια ψηφοφορία. Προτείνουμε τον αριθμό 30.000 ή το 1% του εκλογικού σώματος με υποχρέωση αύξησης ανά διετία. Θα κληρώνονται δηλαδή κάθε φορά τυχαία άνθρωποι από όλη την χώρα ή μια περιοχή και αυτοί θα αποφασίζουν για το νόμο και την τύχη του.                                              

ΣΤ.    Θεσπίζεται η αντικατάσταση όλων των δήθεν ανεξάρτητων διοικητικών αρχών από επιτροπές – αρχές που θα εκλέγονται άμεσα από τους πολίτες, με ενιαίο ψηφοδέλτιο (για να μην υπάρχει κομματισμός), θα είναι πολυμελείς (για να μην χρηματίζονται), ανακλητών μελών, με τριετή θητεία (με δικαίωμα ανανέωσης μόνο μία φορά για να μην αποτελέσουν νέα καθεστώτα). Οι επιτροπές αυτές θα υποκαταστήσουν τα μέλη των δήθεν ανεξάρτητων διοικητικών αρχών που λειτουργούν και για το βόλεμα ημετέρων, οι οποίες και θα συγχωνευτούν ανά τομέα (π.χ. σήμερα υπάρχουν τρεις τουλάχιστον αρχές με παρεμφερές αντικείμενο Α.Δ.Α.Ε., Ε.Ε.Τ.Τ., Α.Π.Π.Δ. … !!!) για να αποφευχθεί και η σπατάλη. Τα μέλη των επιτροπών θα είναι κατ΄ αρχήν άμισθα και η καταβολή αμοιβής (τυπικής) θα αποφασίζεται κάθε χρόνο από ευρύ εκλεκτορικό σώμα. Οι αρχές αυτές είναι βέβαιο ότι θα λειτουργούν στο όνομα του λαού και για λογαριασμό του. Για κάποιες από τις αρχές αυτές μπορεί να προβλεφθεί και η κλήρωση των μελών τους μεταξύ προσώπων που φέρουν τα τυπικά προσόντα.
Η πρόταση περιλαμβάνει και την δημιουργία νέων αρχών σε πανελλήνιο και τοπικό επίπεδο, οι οποίες θα εκφράζουν την κοινωνία, θα ελέγχουν και θα συμβουλεύουν δεσμευτικά για την πορεία δημοσίων επιχειρήσεων, συλλογικοτήτων που δημιουργούνται με την κοινωνική και κρατική πρωτοβουλία και εν γένει μορφωμάτων και λειτουργιών που αφορούν άμεσα την κοινωνία.
Η δικαιοσύνη που σήμερα διοικείται καθολικά από πρόσωπα που επιλέγει η κυβέρνηση, θα διοικείται πλέον από μία τέτοια αρχή, εκλεγμένη από εμάς τον λαό (σε εμάς ανήκει η δικαστική εξουσία, εμείς τους δώσαμε το δικαίωμα να μας δικάζουν). Καθώς ο ρόλος των δικαστών είναι μόνο να δικάζουν και όχι να ασκούν διοικητικά καθήκοντα συνδιαλεγόμενοι με την πολιτική εξουσία, η συμμετοχή τους στην αρχή αυτή θα μπορεί να είναι αρχικά στο 50% και θα βαίνει υποχρεωτικά μειούμενη.  
Αντίστοιχη αρχή συγκροτείται και για τον έλεγχο της δημόσιας διοίκησης και την εξέταση της διαφθοράς και των σκανδάλων, ο καταγγέλλων προστατεύεται συνολικά και παραμένει ανώνυμος.
Με τις αρχές αυτές, οι οποίες μπορούν να συγκροτηθούν ήδη και με κοινό νόμο (προτιμούμε την συνταγματική κατοχύρωση) πλαταίνει και γίνεται ουσιαστικά ευρεία η κοινωνική δημοκρατία και η δημοκρατική συνείδηση και ευθύνη σε όλους μας.

            Ζ.         Στους δήμους και στις περιφέρειες της χώρας ακολουθείται το ίδιο μοντέλο κατ΄ αναλογία (δημοψηφίσματα, ποσοστά, προτάσεις, σημαντικές ρυθμίσεις). Στην περίπτωση των σημαντικών ρυθμίσεων η ψηφοφορία δεν γίνεται σε ποσοστό, αλλά στο σύνολο των ψηφοφόρων ενός δήμου ή περιφέρειας. Τοπικά θέματα λύνονται στο αντίστοιχο τοπικό επίπεδο

            Η.        Στο Σύνταγμα περιλαμβάνεται διάταξη που ορίζει την πλήρη ισότητα στις θέσεις εκλέξιμων και εκλογέων, την δυνατότητα υποβολής πρότασης, τον υποχρεωτικό ίσο διάλογο, την αναγκαιότητα σύνθεσης και ομοφωνίας και εν τέλει την ισότητα της ψήφου. Το ζήτημα της απλής αναλογικής στις εθνικές εκλογές αποφασίζεται με δημοψήφισμα. H επίκληση της κομματικής πειθαρχίας σε βουλευτές και όργανα της δημοκρατίας απαγορεύεται και τιμωρείται.
     
            Θ.        Οι εκλογές και αποφάσεις λαμβάνονται σε ψηφοφορία επαρκούς διάρκειας (όχι μίας ημέρας). Οι πολίτες ψηφίζουν ηλεκτρονικά με αντικωδικό και επιβεβαίωση ψήφου. Στους δήμους δημιουργείται γραφείο ψηφοφορίας, στο οποίο μπορούν οι πολίτες να ψηφίζουν είτε ηλεκτρονικά είτε με την κλασσική μέθοδο της ψήφου. Η παραβίαση των ανωτέρω και η νοθεία αποτελεί κακούργημα που τιμωρείται με ποινή κάθειρξης άνω των 10 ετών ή άλλη ποινή που επιλέγει ο λαός[1][2].

            Με τις προτάσεις μας αυτές θεωρούμε πως θέτουμε στην κοινωνία, μοναδικά και ορισμένα, συγκεκριμένες λειτουργικές προτάσεις δημοκρατίας, στον δρόμο προς την πραγματική δημοκρατία.


 Η Ομάδα Πρωτοβουλίας




[1] Επισημαίνουμε ότι για κάθε μία από τις ανωτέρω προτάσεις υπάρχει επιμέρους ειδική αναλυτική μελέτη και πρόταση.
[2] Εννοούμε ανθρώπινες ευρηματικές ποινές, π.χ. τι θα λέγατε εάν ένας διεφθαρμένος υπουργός αναγκαζόταν ως ποινή να μαζεύει κάθε ημέρα τα σκουπίδια στην πλατεία Συντάγματος ;  
http://laikometopo.blogspot.com/