Πέμπτη 12 Ιουλίου 2012

Στον εισαγγελέα γιατί δεν έστειλαν τα παιδιά στο σχολείο


Για τους περισσότερους από εμάς η μόρφωσή δεν αποτελεί παρά αναπόσπαστο δικαίωμα μας. Στα 6 ξέρεις ήδη να γράφεις το όνομα σου, μετράς και δειλά- δειλά συλλαβίζεις. Αυτή είναι η σειρά με την οποία ένα παιδάκι βουτά στη θάλασσα των γνώσεων από την ώρα που διαβαίνει το κατώφλι του σχολείου. Μόνο που κάποια ελληνόπουλα, σύμφωνα με την εφημερίδα "Ελλάδα", όχι μόνο δεν πάνε σχολείο ποτέ στη ζωή τους, αλλά αποφασίζουν μόνα τους, τι θα μάθουν, πώς θα το μάθουν και πότε θα το μάθουν!



Η «αποσχολειοποίηση» όπως λέγεται η ριζοσπαστική τάση που εμφανίστηκε δειλά στην Ελλάδα και προς το παρόν διώκεται ποινικά, πρεσβεύει ότι τα παιδιά δεν πρέπει να πηγαίνουν στο σχολείο, αντίθετα πρέπει να αφεθούν ελεύθερα να αναζητήσουν τη γνώση στον κόσμο, αποκλειστικά εκτός των ορίων των σχολικών συγκροτημάτων. Οι υποστηρικτές τους πιστεύουν πως δεν θα έπρεπε να υφίσταται η υποχρέωση της φοίτησης στα σχολεία, παρά μόνο η υποχρέωση της μόρφωσης με μια ευρύτερη έννοια.

Στην Ελλάδα βέβαια τα πράγματα είναι ακόμα λιγάκι διαφορετικά... Διαβάστε τι συνέβη σε μία 45χρονη μητέρα δύο εφήβων, που αποφάσισε να διδάξει τα παιδιά της από το σπίτι.

Αναγκάστηκαν να φύγουν από τη χώρα

«Είχαμε πάρει την απόφαση να μην ενταχθούν τα παιδιά στο κλασικό σύστημα εκπαίδευσης, αλλά να τα διδάξω εγώ στο σπίτι. Όμως αυτό μαθεύτηκε και μας έστειλαν τον εισαγγελέα», εξομολογείται η 45χρονη γυναίκα
ανασύροντας από τη μνήμη της την εποχή που τα δύο της παιδιά έφτασαν στην ηλικία που έπρεπε να πάνε σχολείο. Η οικογένεια αναγκάστηκε να μετακομίσει στο εξωτερικό, προκειμένου να χάσουν τα ίχνη τους οι διωκτικές αρχές. «Μείναμε εκτός Ελλάδος για περίπου 4 χρόνια μέχρι να μπορέσουμε να επιστρέψουμε και πάλι στην πατρίδα», δηλώνει η κα Κατερίνα.

Η 17χρονη Ελένη, που για ευνόητους λόγους δεν αποκαλύπτει το πραγματικό της όνομα, έχει πάει σχολείο για έναν μόνο χρόνο. «Από την 1η δημοτικού κατάλαβα ότι το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα, δεν ενδιαφέρεται για το αν σου αρέσουν ούτε τα μαθήματα ούτε η μάθηση γενικά», λέει η 17χρονη μιλώντας στην «Ε», που σήμερα κάνει μάθημα στο σπίτι, με την μητέρα της σε ρόλο εκπαιδευτικού.

Η μάθηση πρέπει να προσαρμόζεται στον μαθητή, όχι ο μαθητής στην μάθηση

Η Ελένη και ο 18χρονος αδελφός της Χρήστος, που συχνά καλούνται να απαντήσουν στην ερώτηση «τι τάξη πας», περιγράφουν την αποσχολειοποίηση ως ένα εναλλακτικό τρόπο εκπαίδευσης, απαλλαγμένο από τα καλούπια και τις αγκυλώσεις του σχολικού συστήματος. «Το σκεπτικό είναι να μαθαίνεις αυτά που σε ενδιαφέρουν και μόνο αυτά», εξηγεί ο Χρήστος, γιατί όπως πιστεύει «η μάθηση είναι αυτή πρέπει να προσαρμόζεται στον μαθητή και όχι ο μαθητής στην μάθηση».
«Σε τι θα με ωφελήσει να αποστηθίσω χημικούς τύπους και ημερομηνίες ιστορίας, που δεν πρόκειται να χρειαστώ ποτέ στην καθημερινότητά μου», αναρωτιέται η 17χρονη Ελένη.
Ο Χρήστος, σε αντίθεση με ένα μέσο απόφοιτο Λυκείου, δεν ξέρει ποια είναι η πρωτεύουσα της Συρίας, καθώς για τον ίδιο «η γεωγραφία δεν υπήρξε ποτέ ενδιαφέρουσα». Από την άλλη, είναι σε θέση να αραδιάσει δεκάδες συγγραφείς λογοτεχνίας και τα έργα τους, ξέρει να μαγειρεύει ελληνική και ξένη κουζίνα και μιλάει ήδη δύο ξένες γλώσσες.
«Αν θέλουμε τα παιδιά μας μεγαλώνοντας, να γίνουν υπεύθυνα πλάσματα, πρέπει να τα εξασκούμε στην λήψη αποφάσεων. Μία σημαντικότατη απόφαση στη ζωή του καθενός είναι το είδος της μόρφωσης που θα αποκτήσει», λέει η 45χρονη μητέρα – η οποία φοίτησε κανονικά σε σχολείο και αργότερα σε πανεπιστήμιο.


Εκπαίδευση κατ' οίκον / Homeschooling

Παράλληλη πορεία με την «αποσχολειοποίηση» στην Ελλάδα, έχει και η τάση της εκπαίδευσης κατ' οίκον ή ευρύτερα γνωστά ως ιδιαίτερα μαθήματα. Στην εκπαίδευση κατ' οίκον, η ύλη που διδάσκεται το παιδί είναι πάνω κάτω η ίδια με του σχολείου, με την διαφορά ότι προσαρμόζεται αργό ρυθμό του κάθε μαθητή, με τη διαφορά ότι δάσκαλος είναι ο ίδιος ο γονιός του.
«Στην Αγγλία, όπου έζησα 12 χρόνια, το homeschooling είναι νόμιμο και πολύ διαδεδομένο. Ερχόμενη στην Ελλάδα, διαπίστωσα την καταπίεση του εδώ συστήματος, είδα παιδιά να τραυματίζονται ψυχικά, να ανακόπτεται βίαια η έμφυτη ανάγκη τους για μάθηση και τρόμαξα. Άρχισα να ψάχνω εναλλακτικές, πρώτα από όλα για τα δικά μου παιδιά» λέει η ψυχοθεραπεύτρια - ψυχολόγος, Αθηνά Σωτηροπούλου.

Και συνεχίζει: «Τα παιδιά, ηλικίας κυρίως του δημοτικού, έχουν έμφυτη την ανάγκη της μάθησης, η οποία σκοτώνεται από το κλασικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το παιδί συνδέει το σχολείο με την έννοια της υποχρέωσης και όχι με την ανάγκη και την επιθυμία».

Η φιλοσοφία του homeschooling έχει ως βασικό στόχο, να υποκινήσει τον μαθητή και να του εμπνεύσει την επιθυμία της γνώσης. «Ο γονιός, που προφανώς πρέπει και ο ίδιος να διαθέτει ένα επίπεδο μόρφωσης, παρουσιάζει την ύλη, η οποία είναι συγκεκριμένη και ορίζεται - στο εξωτερικό τουλάχιστον – από αρμόδιους φορείς και στην συνέχεια αφήνει την πρωτοβουλία στο παιδί να κάνει σχετικές ερωτήσεις», εξηγεί η ψυχολόγος.
Πού ανθίζει;

Η μεγαλύτερη διάδοση της εναλλακτικής αυτής εκπαιδευτικής διαδικασίας καταγράφεται στις Η.Π.Α.. Αποτελεί νόμιμη διαδικασία στον Καναδά, τη Δανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Φινλανδία, τη Νορβηγία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.
Εκπαιδεύονται στο σπίτι:
• 2,5 εκατομμύρια μαθητές στις Η.Π.Α.
• 1 εκατομμύριο μαθητές στη Ρωσία
• Βάσει εκτιμήσεων 80.000 μαθητές στη Μεγάλη Βρετανία


Δεν προβλέπεται στην Ελλάδα

Η κατ' οίκον εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν προβλέπεται από τον νόμο και η φοίτηση των παιδιών στο σχολείο ορίζεται από τον νόμο ως υποχρεωτική.
Το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, επιτρέπει την εκπαίδευση στο σπίτι ως περίπτωση εξαίρεσης, μόνο εφόσον υπάρχει πιστοποιημένη ανάγκη του μαθητή (ΦΕΚ 78/τεύχος Α΄/14-03-2000). Οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του μαθητή πιστοποιούνται από τα Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ), τα οποία υπάγονται στην Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κάθε Νομαρχίας.
Οι μαθητές που εφαρμόζουν είτε την αποσχολειοποίηση είτε την εκπαίδευση στο σπίτι, δεν έχουν τη δυνατότητα να πάρουν απολυτήριο γυμνασίου και λυκείου και κατά συνέπεια δεν μπορούν να δώσουν πανελλήνιες για την είσοδο σε ελληνικό πανεπιστήμιο. Ο μόνος «δίοδος» για τα ελληνικά ΑΕΙ – ΤΕΙ, είναι μέσω κάποιου πανεπιστημίου του εξωτερικού.
  ΚΑΝΟΝΤΑΣ ...Like.... ΜΑΣ ΔΕΙΧΝΕΤΕ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗΣ ΣΑΣ...ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΑΣ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΜΕ.....ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ......ΔΙΑΔΩΣΤΕ.....