Εμβάθυνση της οικονομικής διείσδυσης στη Θράκη επιχειρεί η Τουρκία μέσα από πριμοδοτήσεις για δρομολόγια των ΚΤΕΛ με προορισμό την Κωνσταντινούπολη αλλά και πάμφθηνες εξαγωγές προϊόντων που λόγω χαμηλής τιμής εκτοπίζουν από τα ράφια των θρακικών σούπερ μάρκετ τα ελληνικά αγαθά.
Δημοσιογραφική έρευνα του «ΤτΚ» αποκαλύπτει ότι επτά τουρκικά προϊόντα, που ελήφθησαν ως δείγμα, έχουν χαμηλότερη τιμή στη Θράκη σε σχέση με την τιμή τους στην Τουρκία. Πρόκειται για είδη που πωλούνται ευρέως από σούπερ μάρκετ της ελληνικής μεθορίου και της γειτονικής χώρας. «Μεσολαβούν οι φόροι για την εισαγωγή τους στην Ελλάδα και το ποσοστό που κρατούν οι μεσάζοντες. Παρ' όλα αυτά, τα ίδια ακριβώς αγαθά εδώ πωλούνται φθηνότερα, με αποτέλεσμα τα ελληνικά να υστερούν σε πωλήσεις», λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ξάνθης, Σωτήρης Τσιακίρογλου.
Το πρόβλημα εντείνει η οικονομική κρίση, καθώς, όπως λέει στον «ΤτΚ» ο ιδιοκτήτης μίνι
μάρκετ Καραχασάν Δαμαζάν, οι καταναλωτές στρέφονται στα οικονομικότερα αγαθά που παλαιότερα μπορεί να μην τα προτιμούσαν λόγω χαμηλότερης ποιότητας. «Είχα συνηθίσει να μπαίνουν οι πελάτες στο μαγαζί και να μη ρίχνουν το βλέμμα τους στα τουρκικά. Αυτό, όμως, άλλαξε όταν οι τσέπες άδειασαν. Τώρα πουλάω σχεδόν τα διπλάσια εισαγόμενα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια», εξηγεί. Το αποτέλεσμα είναι τα τουρκικά προϊόντα να αυξάνουν το μερίδιό τους στην αγορά προκαλώντας ασφυξία σε πολλές ελληνικές επιχειρήσεις.
Ο Κώστας Καραΐσκος, ο οποίος ασχολείται για χρόνια με τα τεκταινόμενα στη Θράκη και εκδίδει το περιοδικό «Αντιφωνητής», εκτιμά ότι δεν πρόκειται απλώς για μια απλή επιχειρηματική διείσδυση αλλά για μακροπρόθεσμο στρατηγικό στόχο των γειτόνων για την ισχυροποίησή τους στην περιοχή. «Τη θέση των ελληνικών αγαθών που πετιούνται από τα ράφια παίρνουν τουρκικά, τα οποία μπορεί και να είναι επιδοτούμενα. Η επιχειρηματική επέκταση, όμως, αφορά και άλλους τομείς, όπως τα έπιπλα, τα κουφώματα, τα λάστιχα αυτοκινήτου, τα συστήματα θέρμανσης κ.λπ. Πρόσφατα, μάλιστα, αντιπροσωπία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης της Τουρκίας επισκέφτηκε για το σκοπό αυτό την Κομοτηνή», τονίζει.
Κάτι ανάλογο περιγράφει και ο κ. Τσιακίρογλου, ο οποίος υποστηρίζει ότι την ώρα που στην Ελλάδα τα καρτέλ πληγώνουν την αγορά, επί πρωθυπουργίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στήθηκε ένα μακρόπνοο σχέδιο επιχειρηματικού μπασίματος στη Θράκη. «Το θέμα είναι τι θα κάνει από εδώ και πέρα το ελληνικό κράτος. Είναι ανάγκη να βοηθηθούν οι Ελληνες επιχειρηματίες που σήμερα πνίγονται και να πριμοδοτηθούν οι εξαγωγές μας», υποστηρίζει.
Σοκολάτες, κέικ και μπισκότα σχεδόν ...; τζάμπα
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΙΜΩΝ σε επτά τουρκικά προϊόντα -κυρίως ζαχαρώδη- που επελέγησαν από διαφορετικά σούπερ μάρκετ της Θράκης και της Κωνσταντινούπολης πραγματοποίησε ο «ΤτΚ». Σοκολάτα γνωστής εταιρίας (190 γραμμ.) πωλείται στην Κωνσταντινούπολη προς 1,1 ευρώ, ενώ στα ράφια των καταστημάτων της Ξάνθης και της Κομοτηνής προς 95 λεπτά. Μπισκότα για παιδιά (200 γραμμ.) άλλης μεγάλης εταιρίας στην Τουρκία κοστίζουν 1 ευρώ και στη Θράκη 0,9 ευρώ. Κουτί με σοκολατάκια (400 γραμμ.) στην ελληνική μεθόριο το βρίσκεις με 1,8 ευρώ και στην Κωνσταντινούπολη με 1,9 ευρώ. Πτι μπερ (135 γραμμ.) πωλούνται προς 50 λεπτά στην Κομοτηνή και προς 55 λεπτά στην Τουρκία. Μπουκαλάκι νερό στην Κωνσταντινούπολη πωλείται αντί 30 λεπτών, τιμή ίδια με αυτή που το βρίσκει κανείς στη Θράκη. Κέικ (200 γραμμ.) στην Ελλάδα κοστίζει 2,3 ευρώ και στη γειτονική χώρα 2,5 ευρώ.
Επιδοτούσαν ακόμη και το ΚΤΕΛ Κομοτηνή - Κωνσταντινούπολη
«Από τα δρομολόγια στην Ελλάδα δεν έχουμε κέρδος, αλλά είναι σημαντικό η Kamil Koη να υπάρχει εκεί. Γι' αυτό το λόγο επιδοτούνται», είχε δηλώσει ο διευθυντής της τουρκικής εταιρίας που εκτελούσε το δρομολόγιο
ΓΡΑΜΜΗ ΤΩΝ ΚΤΕΛ που συνέδεε μέχρι πριν από μερικούς μήνες την Κομοτηνή με την Κωνσταντινούπολη φέρεται να επιδοτούσε το τουρκικό κράτος. Αυτό αποκαλύφθηκε από συνέντευξη που έδωσε στην εφημερίδα «Aksam» ο διευθυντής της εταιρίας Kamil Koη, η οποία είχε αναλάβει το συγκεκριμένο δρομολόγιο μαζί με ελληνική εταιρία, καθώς βάσει της νομοθεσίας αυτές οι διαδρομές πρέπει να αναλαμβάνονται από κοινού. «Από τα δρομολόγια στην Ελλάδα δεν έχουμε κέρδος, αλλά είναι σημαντικό η Kamil Koη να υπάρχει εκεί. Γι' αυτό το λόγο επιδοτούνται», είχε δηλώσει ο Τούρκος διευθυντής.
Οπως λέει στον «ΤτΚ» ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ Ροδόπης, Πέτρος Δεληγκιώζης, σε αντίθεση με την τουρκική εταιρία η ελληνική, που είχε το άλλο 50% των δρομολογίων, δεν τα έβγαζε πέρα, με συνέπεια να εγκαταλείψει και η γραμμή να διακοπεί. «Οταν το 2009 είχαμε καταφέρει να κερδίσουμε το μεγαλύτερο κομμάτι του επιβατικού κοινού, χάρη στις τουρκικές εταιρίες ξαφνικά το εισιτήριο για Κωνσταντινούπολη έπεσε από τα 23 στα 10 ευρώ. Ετσι, για εμάς ήταν αδύνατο να αντεπεξέλθουμε», αναφέρει ο Π. Δεληγκιώζης.
Παράλληλα, ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ Ροδόπης συμπληρώνει: «Ενας άλλος παράγοντας για τον οποίο μειονεκτούμε είναι ότι τα λεωφορεία τους βάζουν αφορολόγητα καύσιμα, καθώς εισέρχονται στην Ελλάδα από τρίτη χώρα. Το αποτέλεσμα είναι οι ντόπιοι επιχειρηματίες να περνούν δύσκολες ώρες». Το ερώτημα που θέτουν οι τοπικοί φορείς της Κομοτηνής είναι πόσες άλλες τέτοιες εταιρίες μπορεί να επιδοτούνται για να βρίσκονται στην Ελλάδα δημιουργώντας ασφυκτικό ανταγωνισμό.
e-typos.com
|